Berichten uit de pers

Nederlandse opera’s uit het Theâtre Français; zangers en ensemble o.l.v. Albert-Jan Roelofs … lieten de magie van de oude werken doorklinken.

De Volkskrant, Biëlla Luttmer

 

Im Spannungsfeld von literarischem Tekst und historischem Umfeld erfährt Cembalo-Musik … mit dem virtuosen Cembalisten [Albert-Jan Roelofs] unerwartete dramaturgische Dimensionen der Wahrnehmung Entführen.

Weilburg, SK

 

Das neue und überraschende war, dass Cembalist Albert-Jan Roelofs seine mit leichter Hand virtuos vorgetragenen Cembalo-Pièces zuvor jeweils mit musikwissenschaftlich orientierten Moderationen einleitete.

… demonstrierte Albert-Jan Roelofs in den „les Baricades Mistérieuses“, fließend dargeboten, Melodie- und Baslinie in ihrer Gegenläufigkeit hörbar gemacht.

die sieben Tänze [Französische Suite nr. 5] gab er lebendig und frisch, wobei die tänzerisch springende Gavotte und die temporeiche Gigue vielleicht am schönsten klangen.

.. de besondere Reiz darin lag, dass das dabei [„la Forqueray“] die Kunst des Gambenspiels auf das Cembalo übertragen wurde … die Stücke waren hoch virtuos gespielt und glänzten mit Verzierungen

Nassauische Neue Presse, Helmut Zimmermann

 

61e Mozartfest, Augsburg

…Und Mozarts Sonate für Klavier mit Violine KV 301/293a verliehen [Elizabeth] Wallfisch und der mit plastischen Laufwerk überzeugende Cembalist Roelofs die stimmig gewichteten Anteile.

Augsburger Allgemeine, Manfred Engelhardt

 

 

Albert-Jan Roelofs (orgel en klavecimbel) met werken van Sweelinck en Byrd:, kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem.

PRACHTIG EERBETOON AAN SWEELINCK

… Roelofs bood een mooie dwarsdoorsnede van Sweelincks klavierwerken, die hij in gesproken toelichtingen mooi in hun context plaatste. Zonder opsmuk etaleerde hij de pracht van Sweelincks muziek …

… De kleurenpracht vam het Anema-orgel gebruikte hij om melodie en tegenstemmen te ontwarren. Zo stak het thema van de Fantasia Contrario in een pregnant tongregister prachtig af tegen een waterval van klaterende loopjes. En fraai contrasteerden in een Echofantasie hard en zacht, roep en weerklank…

… Ook [op klavecimbel] buitte hij de verschillende klank registers uit om de contrasten uit te diepen. Het kwam bijzonder van pas in de variatiereeksen ‘Engelsche Fortuyn’ en ‘Mein Junges leben hat ein End’.

Een hoogtepunt vormde Roelofs’ uitvoering van de Chromatische Fantasie. Het stuk won aan zeggingskracht door het gebruik van in de zeventiende eeuw gebruikelijke stemmingen … stralende samenklanken wisselen opens af met meer bedekte of zelfs huiveringwekkend wrange akkoorden.

Haarlems Dagblad

 

 

“in the Brandenburg Concerto no. 5, the Albert Hall’s capricious acoustics enabled me to appreciate the full glory of the waterfalls cascading in rippling notes from the harpsichord, played by Albert-Jan Roelofs….”

The Canberra Times

 

 

“Und immer wieder überraschen hübsche kleine Gimmicks, wie etwa … ein lang nachklingender, fast räumerisch wirkender Cembalo-Akkord [gespielt von Albert-Jan Roelofs] am Schluss des ersten Satzes … des ‘Concert en ouverture’ A-Dur TWV 55: A7, …. Kurzweiliger Barock!” Georg Philipp Telemann, Sämtliche Violinkonzerte Vol. 3, The Wallfisch Band, Elizabeth Wallfisch, leitung und solistin.

klassik-heute.de

 

 

Elizabeth Wallfisch and Albert-Jan Roelofs, Lakeside Arts Centre, Nottingham (GB).

an impressive evening of baroque music with the Dutch keyboard player Albert-Jan Roelofs.

…Roelofs draw a broad spectrum of tone colours on the harpsichord in solo pieces by […] Georg Muffat and […] Johann Jakob Froberger.

www.thisisnottingham.co.uk, Peter Palmer

 

 

440 Hz Strings in De Doelen, Rotterdam;

…het gaaf gearticuleerde continuospel van […] klavecinist Albert-Jan Roelofs [viel] op.

Algemeen Dagblad-Rotterdams Dagblad, Ger van der Tang

 

 

Ensemble ‘Barocco Locco’ met Albert-Jan Roelofs, orgel en klavecimbel;

…Uiteraard ontbrak [de muziek] van Jan Pieterszoon Sweelinck niet … Met veel verve spelt Albert-Jan Roelofs van hem een ‘Echo Fantasie’ en een ‘Toccata’ op het Transept-orgel. Roelofs vertolkt virtuoos […de] ‘Sonata à cimbalo solo’ van de Haarlemmer Sybrand van Noordt.

Haarlems Dagblad, Rinus de Groot

 

 

Albert-Jan Roelofs, clavecimbel, Jacobuskerk Den Haag;

VOOR DE FIJNPROEVER

… De keuze die Albert-Jan Roelofs … had gedaan , getuigde van durf: muziek waarvor je behalve een grote dosis techniek ook veel fantasie nodig hebt. Beide elementen waren gelukkig in dit robuuste, gedreven clavecimbelspel volop aanwezig … souplesse, fantasie en gevoel voor opbouw kan men deze musicus niet ontzeggen.

… [de] veeleisende en soms adembenemend modern Chromatische Fantasie en Fuga [J.S. Bach] [werd] uitermate virtuoos en dynamisch gespeeld…

… Als vriendelijk intermezzo mocht één van Bachs vele Vivaldi-bewerkingen niet ontbreken. Albert-Jan Roelofs vond in het Concerto in G BWV 973 precies de speelse toets om met dit rijkelijk versierde materiaal even de spanning te breken.

Haagse Courant, Peter Visser

 

 

Albert-Jan Roelofs, clavecimbel, Jacobuskerk Den Haag: integrale uitvoering J.S.Bach’s ‘Die Kunst der Fuge’

“Ein auserlesenes Publikum von ‘Kennern und Liebhabern’ zeigte sich sehr dankbar für diese spannenden Einblicke in Bachs Fugenküche”, schreibt Peter Visser, Musikkritiker des ‘Haagse Courant’, über Bachs Kunst der Fuge, aufgeführt von Albert-Jan Roelofs. Durch seine “lebendige, rhythmisch freie und zugleich sehr deutliche Ausführung’ vollbrachte er eine ‘bewundernswerte Leistung, indem er über eine Stunde lang solch komplizierte Musik so glasklar und konzentriert zum Klingen brachte”.

Haagse Courant, Peter Visser

 

Integrale uitvoering ‘Lecons de Ténèbres’ van Francois Couperin; Julie Harris en Louisa Oliver, zang; Erica Rubis, viola da gamba; Albert-Jan Roelofs, orgel.

… De spil van de avond was organist Albert-Jan Roelofs … Hij toonde op zijn …kistorgel veel inzicht in de authentieke musiceerstijl.

Haagse Courant, Peter Visser