Informatie over het Goldbergvariatiaties project
Al zo‘n 40 jaar ben ik gefascineerd door de Goldberg-variaties van Johann Sebastian Bach. Bij iedere gelegenheid dat ik dit werk speel, loop ik weer tegen dezelfde vragen op. Hoe snel of hoe langzaam moet het werk eigenlijk gespeeld worden en moeten de variaties wel in verschillende tempi gespeeld worden. Als je voor een snel tempo in bepaalde variaties kiest, kun je dan fysiek alle noten spelen? En wat beteken nu eigenlijk de aantekeningen die Bach zelf in zijn persoonlijke partituur schreef?
Mijn antwoord op deze vraag bleek uiteindelijk even voor de hand liggend als onontkoombaar en vormde de basis voor een tempo-concept dat breekt met de vertrouwde interpretatie-traditie.
Hoe groot die breuk is blijkt uit onderstaande grafiek. Daarin is een tempo-analyse van gebruikelijk tempo-keus in uitvoering van de Goldbergvariaties afgezet tegen het resultaat van mijn benadering.
Een uitgebreide uitleg van het tempo concept vindt u in de video die via deze link te bekijken is.
Collega’s en pers over de opname:
“Ich bin sehr, sehr angetan von Deiner Interpretation.
Ich bin geneigt zu bekräftigen und deine „Entdeckung“ und Untersuchungen als völlig überzeugend zu hören. Die Tempi sind so natürlich und organisch, Deine Rubati auch sehr gut angebracht und inspirierend. Ich lausche mit Begeisterung und bin so glücklich und froh, dass Dir über Deine Musikalität und Deine Liebe zur Sache eine solch große Offenbarung zuteil wurde. Die Aufnahme und Dein Cembalo klingt auch himmlisch. Tolles Team!!!! Ich hab das Gefühl, dass jeder ehrliche Hörer diese Aufnahme als neue Referenz sehen wird.”
“I SO enjoyed reading your article and am fascinated by your tempo theory. It’s a very compelling one, and makes complete sense to me. Brilliant scholarship!!”
“Du spielst sie [die Goldbergvariationen] großartig – herzlichen Glückwunsch!
Der Artikel ist absolut richtig. In Deinem Spiel hört man heraus, wie tief und ernsthaft Du Dich mit diesem Meisterwerk auseinandergesetzt hast…
In der heutigen oberflächlichen Zeit weiß kein Mensch mehr, was “tierces coulées ” sind – Du spielst sie im 2. Takt des Themas. Wer das nicht tut, dem müsste eigentlich gesetzlich verboten werden, weiterzuspielen.”
“Dit is eerste keer dat ik het ècht op klavecimbel hoor, dat het echt klavecimbelmuziek is.”